Anne Leinonen ja Tuomas Saloranta (toim.): Mustaa lihaa

Kyberpunkissa on genrenä jotenkin 80-lukuinen tunnelma, mutta kyllä sitä edelleen voi kirjoittaa. Mustaa lihaa on Suomen tieteis- ja fantasiakirjoittajat ry:n ja Uusrahvaanomaisen spekulatiivisen fiktion yhteistyönä syntynyt antologia, joka tarjoaa yhdentoista kotimaisen novellin kattauksen tämän päivän kyberpunkia.

Tarinoissa on tuttua vibaa: kyllä ne kyberpunkiksi tunnistaa, vaikka teknologiset puitteet ovatkin jonkin verran muuttuneet. Perinteisen kyberpunkin visioista osa – etenkin virtuaalitodellisuudet – osoittautuivat harhakuviksi, osa taas on hyvinkin tätä päivää.

Mustaa lihaa on toiminnantäyteinen kokoelma, joka tarjoaa hyvää viihdettä. Etenkin toiminnallisemmat tarinat, kuten ”Ilves”, ”Koko maailman vihollinen”, ”Melkkeri” ja ”Betatesti”, toimivat ja hyödyntävät kyberpunk-ainesta hyvin: ihmisen ja koneen häilyvää rajapintaa, klooneja, androideja, jengejä, väkivaltaa, hakkereita…

Mustaa lihaa on mainio kokoelma kyberpunkin ystäville.

1. Jopa jotain. Tämä on ollut tarkoitus hommata kunhan pystyy ja arvio vahvisti päätöstä. Suomalaista spefi-kirjallisuutta tuntuu olevan vaikea saada läpi kustantajille, joten mainio ratkaisu julkaista itse, ja jo senkin takia tukisin – hienoa jos sisältökin on kohdallaan.