Samuli Antila, Markus Harju, Boris Hurtta ja muut: Stepanin koodeksi

Stepanin koodeksi

Pieni joukko Uusrahvaanomaisen spekulatiivisen fiktion (URS) vapaita jäseniä kehittelee Prahan matkalla H. P. Lovecraftin henkeen alkutarinan pahamaineisesta kirjasta, joka on löydetty eräästä böömiläisestä hopeakaivoksesta 1400-luvulla. Kirja toimitettiin jesuiittakollegiolle, jonka johtajan mukaan se sai nimen Stepanin koodeksi. Seuraavien vuosisatojen aikana kirja kiehtoo ihmismieliä oudoilla tavoilla; sen saloja tutkivat erilaiset oppineet, kirkonmiehet yrittävät tuhota sen sivuilta versovan pahuuden, keräilijät haluavat sen kokoelmiinsa ja ahnaat mielet haluavat hyötyä siitä ja sen voimista. Koodeksi on voimakas ja mahtava; sillä tuntuu olevan oma tahto ja se luo ympärilleen hulluutta, tuhoa ja kuolemaa.

Tässä siis pohjatarina, jonka perusteella koodeksin eri vaiheista ovat kertoneet oman tarinansa kymmenen eri kirjoittajaa. Kyseessä on siis novellikokoelma – tai oikeastaan jatkuva tarinakokoelma, jolla on yhteinen aihe… onkohan tämä ihan sama asia? Joka tapauksessa keskiössä on aina Stepanin koodeksi milloin missäkin yhteydessä. Tarinat luovat yllättävän mukavan jatkumon kuitenkin erilaisilla tyyleillä ja tämä on oikeastaan kokoelmalle vain eduksi. Tyylilaji on useimmiten tyypiteltyä Lovecraftia tai kotimaista Boris Hurtan tuotantoa jatkava teema, joka sisällön huomioon ottaen toimiikin hyvin. Tosin yksi poikkeus tästä on ja se onkin kirjan eräs parhaista tarinoista eli geokätkeilyn ja nykyajan koodeksiin liittävä Tarja Sipiläisen Murretut.

Kokoelma sinänsä tuo jälleen esille uusia suomalaisia kertojia, jotka monet ovat olleet esillä aikaisemmissa URS:n julkaisuissa. Myös itse Boris Hurtta on kirjoittanut koodeksista tähän oman tarinansa tunnettuun tapaansa, joka vie tarinan kirjallisesti jännittäviin piireihin kuvitellun veli Benedictuksen mukaan, joka myöhemmin näyttäytyy Suomessa palkittuna runoilijana. Muutoinkin aikajana toimii erinomaisesti, samoin kirjoittajien yhteistyö – jopa yllättävänkin erilaisissa asioissa.

Kirja tuo oman pikantin mausteensa suomalaiseen kauhukirjallisuuteen sekä luo kaikkien käyttöön Stepanin koodeksin, josta toivotaan myös lisää tarinoita. Mikä on tarinoita lisää luodakaan; kenttä on avoin ja vankka pohja on tässä jo kirjattu ylös. Koodeksin valta on mahtava ja voimat hirvittävät – tutustukaa itse! Muistakaa olla varovaisia…