Belinda Bauer: Näkijä

Näkijä

Lapsen katoaminen – voiko sen pahempaa ollakaan? Tuska, pelko, epätietoisuus? Belinda Bauer on uusimmassa suomennetussa kirjassaan tarttunut tähän ahdistavaan aiheeseen. Näkijä-romaanissa kadonneita lapsia on peräti kaksi: nelivuotias Daniel, joka kävelee ulos isänsä Jamesin vahingossa auki jättämästä ovesta, sekä tähdistä ja astronautin urasta haaveileva esiteini-ikäinen Edie.

Edien perheestä lukija saa tietää melko vähän, mutta Danielin vanhemmat James ja Anna ovat kirjan keskiössä. Tunteensa tukahduttanut James työskentelee naapuritontilla sijaitsevassa autokorjaamossa ja yrittää kestää paikan äijäporukkaa ja etenkin ärsyttävää pomoaan. Anna sen sijaan on täysin sekaisin surusta. Hänestä on tullut siivousfanaatikko, joka pesee ja puunaa ja desinfioi taloaan päivät pääksytysten. Molempien tapausten jäljet ovat tietysti vuodessa jo kylmenneet, mutta Edien katoamista tutkinut rikosylikomisario John Marvel, jörö misantrooppi, ei tahdo antaa periksi. On melko hämmästyttävää, että Marvel on Edietä etsiessään turvautunut jopa meedion apuun, ja tähän samaan meedioon turvautuu myös Anna, mutta laihoin tuloksin, kuten arvata saattaa. Onko siis enää mahdollista löytää näitä kadonneita, elävinä tai kuolleina?

Näkijä on todella jännittävä kirja, ja sen juoni vie mukanaan niin, että se on pakko lukea, jos ei nyt ihan yhteen menoon, niin nopeasti kuitenkin. Henkilöhahmot ovat herkullisia joskin surullisia, etenkin mielensä tasapainon täydelleen kadottanut Anna. Jopa minä arvasin syyllisen melko pian, mutta se ei häirinnyt kokonaisuutta, etenkin kun motiivin paljastuminen oli kovasti mielenkiintoista.

Näkijässä on jotain hyvinkin samaa kuin Bauerin edellisissä suomennetuissa kirjoissa: hänen kirjojensa maailma on synkähkö, mutta pikimusta huumori omalla tavallaan katkoo tätä synkkyyttä. Kun yhteiskunnallista kritiikkiäkin löytyy, on Näkijä kaikella lailla suositeltavaa ja kiinnostavaa luettavaa.