Jussi Nikkilä: Näyttelijä

Tämän kirjan aloitin oikein lukemalla fyysistä kirjaa. Luin ja luin ja olin aika lailla sitä mieltä, että missä se näyttelijä on… Jatkoin sitten lomallani kuuntelemalla äänikirjaa, jonka itse kirjailija, näyttelijä Jussi Nikkilä luki.

No niin, miten sitten kävikään. En ihan heti ymmärtänyt, että tarinassa ei olekaan sitä näyttelijän näkökulmaa, vaan näyttelijän elämää.

Näyttelijä muistelee lapsuuttaan ja kaikkea siihen liittyvää. Aika usein kaikkea kakkaamiseen liityvää, josta niin sanottu kustannustoimittajakin mainitsee. Silti kirjoittaja kertoo tuon merkitsevän jotenkin jotain syvällisempää asiaa.

Sitten hän kertoo omasta perhe-elämästään ja sen kiemuroista. Ei ole helppoa näyttelijänkään perhe-elämä. Vaimo on jossain ja lapsi siinä välissä. Voi hyvin kuvitella, että kahden näyttelijän suhde ei voi olla ongelmaton.

Välillä tuli fiilis, että missä mennään, eli oliko mikä, se tämän kirjan ydinajatus? Hyviä kohtauksia toki oli paljon, mutta mikä oli se ajatus, joka tässä haluttiin tuoda julki, niin se ei minulle ihan selvinnyt. Jospa se olikin se jutun juuri, ettei tarvitsekaan, vaan saan jäädä miettimään omissa oloissani, miten sen ”Viktorin ” elämä lutviutuu.

Kaikesta huolimatta, ihan luettava opus ja täynnä hupaisia kohtauksia!