Serdar Özkan: Omer ja Kuoleman enkeli

Omer tavataan kirjassa ensin aikuisena, merellä veneessä, miettimässä lopullista ratkaisua elämäänsä. Hän harkitsee vakavasti itsemurhaa, hän menetti auto-onnettomuudessa vanhempansa sekä sen mukana uskonsa elämään. Kaikki tärkeä maailmassa on tuntunut katoavan, elämällä ei ole enää merkitystä. Sitten Kuoleman enkeli puhuttelee häntä.

Omer lapsena saa puheenvuoron ja alkaa muistelu tavatusta Delfiinistä, Punakätisestä Naisesta sekä Vanhasta miehestä, joka kertoi tarinoita kiville ja tiesi Omerin nimen. Omer piirsi lapsena siivettömiä enkeleitä, jotka olivat hänen ystäviään…

Kirja on monitahoinen, herkkä, filosofinen ja ajatuksia herättävä teos. Tämä soisi luettavan sillä vakavuudella ja osin iloittelulla, hämmästyksellä elämän moninaisuudesta, jolla se on varmasti kirjoitettukin. Romaani on yhdistelmä seikkailua, mystiikkaa, etsintää ja rakkautta.

Kohtaaminen ja keskustelut Kuoleman enkelin kanssa mullistavat Omerin sisäisen maailman ja auttavat häntä kohtaamaan itsensä sekä löytämään tien eheyteen. Tämä on lopulta ylistys elämälle, monikerroksinen, monitasoinen kerronta luo tilaa rakkaudelle ja ymmärtämykselle.

Suosittelen filosofisesta pohdinnasta, monikulttuurisuudesta ja moniarvoisuudesta sekä elämänarvoista kiinnostuneiden luettavaksi. Ajattelemisen aihetta useampaan elämäntilanteeseen jokaiselle.