Jason: On the Camino

Norjalainen Jason on yksi suurista suosikeistani mitä tulee sarjakuvantekijöihin. Miehen omaperäiset, lakonista absurdiaa pursuavat tarinat eivät kerta kaikkiaan muistuta kenenkään muun töitä. On the Camino on kuitenkin Jasonin töiden joukossa poikkeus, sillä se on hänen ensimmäinen elämäkerrallinen sarjakuvansa. Tarkalleen ottaen On the Camino kuvaa hänen 32 päivää kestäneen ja 800 kilometriä pitkän pyhiinvaelluksensa Santiago de Compostelaan.

Mikään uskonnollinen mies ei Jason yllättäen tunnusta olevansa, kyse on pikemminkin keski-iän etsikkoajasta, tai ehkäpä jopa jonkinlaisesta keski-iän kriisistä, jos suoraan sanotaan. 50-vuotiaan miehen yritys tulla hieman avoimemmaksi ihmiseksi sekä nähdä ympäröivä luonto ja maailma uusin silmin. Tai kuten Jason itse kestovitsinsä muotoilee, ”se oli joko tämä tai sitten Porchen osto”!

Sarjakuvana On the Camino on siten aika eri maailmasta kuin Jasonin edelliset sarjakuvat. Sarjakuvassa ei missään vaiheessa tapahdu mitään erityisen omituista tai hauskaa, se on yksinkertaisesti keski-ikäisen miehen realistinen vaelluskertomus ja tavallaan näin kuvattuna se kuulostaa jopa aika tylsältä. Jostain syystä lämpenin itse tälle muistelmalle kuitenkin aika paljon. Jasonin kuvakerronta on tietysti hyvin jäsenneltyä niin kuin aina, mutta ennen kaikkea samastuin Jasonin kokemuksiin hyvin paljon. Introvertin yritykset sosialisoida vieraiden ihmisten kanssa, kauniiden ohikiitävien hetkien katoavaisuus. Jonkinlaiset haikeat mono no aware fiilikset onnistuin saamaan tästä lukukokemuksesta.

On the Camino ei siis varmasti toimi kaikille, mutta jos matkakertomukset kiinnostavat ja aivan erityisesti Pyhän Jaakobin pyhiinvaellusreitti on suunnitelmissa, niin tähän kannattaa kyllä tarttua – käytännöllisiä vinkkejä kun sarjakuvassa riittää.

On the Camino ei teeskentele olevansa maailman syvällisin sarjakuva, mutta jotain sydäntä lämmitäävää siinä silti on.

Titta Lindström

Titta Lindström on graafinen suunnittelija ja kuvittaja, joka käyttää vapaa-aikansa mieluusti kirjojen parissa. Sarjakuvat ovat sydäntä lähellä, mutta lukulistalle pääsee säännöllisesti myös tietokirjallisuus, erityisesti muistelmat ja elämänkerrat herättävät kiinnostusta. Kaikki vinkit »