Hugleikur Dagsson: Onko tämä muka hauskaa?

Islantilainen Hugleikur Dagsson jatkaa huonon maun tutkailua uudella kokoelmalla piirroksia. Onko tämä muka hauskaa? on ihan hyvä kysymys näitä juttuja lukiessa. Olen aika varma, että kaikilla ei näiden juttujen parissa hauskaa ole, mutta eipä näin huono maku mikään harvinaisuus taida olla, sen verran hyvin edellinen Saako tälle edes nauraa? on kaupaksi käynyt – yli 9 000 myytyä kirjaa todistaa jotain.

Samoilla jutuilla jatketaan. Törky on päivän sana edelleen, ja mielipide edellisestä kirjasta on erittäin hyvä indikaattori siitä, pitääkö tästä uudesta. Dagssonilla riittää vitsejä ja uudessakin kirjassa on aivan riittävällä frekvenssillä yllättävän hauskoja ja yllättävän järkyttäviä juttuja. Dagssonin huumori olisi helppo leimata pelkäksi törkeyksiä tavoittelevaksi alapäähuumoriksi – mitä se pitkälti onkin – mutta aina silloin tällöin Dagsson osuu pirullisen tarkasti. Kyllä tällä kelpaa huumorintajunsa rajoja tökkiä.

Omalta kohdaltani vastaus on siis: kyllä, on se.