Domenico Starnone: Paljastus

Paljastus

Domenico Starnonen Paljastus sekä sitä edeltävät suomennokset Solmut (2018) ja Kepponen (2019) ovat kaikki olleet pieniä helmiä – pieniä kooltaan, mutta suuria arvoltaan. Lyhyesti luonnehdittuna Solmut oli eräänlainen psykologinen jännityskertomus ja Kepponen piti sisällään vallan paljon huumoria.

Mutta Paljastus on taas aivan erilainen. Se on tavallaan triangelidraama: nuori äidinkielenopettaja Pietro on ollut rakastunut kovasti oppilaaseensa Teresaan, ja tunne on molemminpuolinen. Kun lukio loppuu, he aloittavat suhteen, josta ei myrskyjä puutu: on tulenpalavaa rakkautta ja seksuaalisuutta, mutta toisaalta kiihkeitä riitoja. Erään riidan päätteeksi Teresa keksii keinon, jolla sitoa Pietro itseensä ikuisiksi ajoiksi: hän ehdottaa, että kumpikin kertoo toiselle jonkun mahdollisimman häpeällisen salaisuuden, jota kukaan muu ei tiedä.

Näin sitten tapahtuukin, mutta pian luottamuksellisten paljastusten jälkeen pariskunta eroaa lopullisesti. Pietro menee tahollaan naimisiin Nadian kanssa, Nadian, jota hän kyllä rakastaa, ja Teresa katoaa maailmalle. Mutta häviääkö hän Pietron elämästä sitten aivan täysin? Ei tietenkään, vaan ilmestyy aina kuin ihmeen kaupalla kaikissa tämän elämän ja hienosti kehittyvän uran käännekohdissa. Teresa siis tietää Pietrosta jotain, mitä kukaan muu ei tiedä. Onko hän kyllin julma käyttääkseen sitä hyväksi, siinä yksi tämän romaanin keskeisistä kysymyksistä.

Mitaltaan Paljastus on siis melko lyhyt, mutta ei se kuitenkaan ollut minulle mikään nopeasti lukaistu kirja. Sen parissa halusi viipyillä, sen kieltä – tietenkin siis Leena Petäjä-Taavitsaisen hienoa käännöstä avuksi käyttäen – nautiskella kuin parastakin herkkukonvehtia. Starnone osaa tiivistä ja taloudellista ilmaisua käyttäen kertoa paljon lyhyessä muodossa; rivien välit ovat täynnä merkityksiä, vaikka teksti onkin sinänsä helppolukuista.

Ehkäpä tässä kirjassa on sittenkin psykologisen jännitysromaanin aineksia, vaikka mitään murhia ei tehdäkään: lukija joutuu viimeisen sivun viimeistä virkettä myöten jännittämään, kuinka lopulta käy: paljastaako jompikumpi toisen kohtalokkaan salaisuuden? – Kerrassaan vaikuttava romaani siis, eräs tämän kirjakevään parhaista lukukokemuksista.