Anu Valve: Paska juttu : kymmenen oivallusta sonnasta

Paska juttu ei ole ollenkaan paskempi. Kirja on huima tietoteos paskan historiaan. Me vesivessojen ajan ihmiset emme ollenkaan käsitä sitä, ettei käymäläkulttuuri ole aina ollut niin kuin nyt. Sitä ei ole edes ollut.

Kirja on tehty samannimisen kansainvälisesti palkitun YLE:n tv-sarjan pohjalta.

Paska juttu on oivallinen kurkistus historiaan. Aina ei ole ollut vessoja. Vailla minkäänlaista yksityisyyttä on tehty tarpeet ihan minne sattuu. Paperin asemesta on käytetty kaikkea mahdollista tikuista kankaisiin.

Mitä se on nykyaikana, meille niin tuttu vesivessa onkin kaikista pahin keksintö. Juomavedellä huuhtelemme jätökset viemäriin ja pian vesi on jälleen puhdistettava juomavedeksi.

Parhaiten menisi, jos tekisimme tarpeemme kuivakäymälään ja jätökset voitaisiin käyttää lannoitteeksi.

“Huono sanitaatio tappaa kehitysmaissa enemmän kuin esimerkiksi AIDS. Joka päivä 5000 lasta kuolee sen seurauksena.”

Kirjassa on Elina Nuortien upea kuvitus, ei kuitenkaan paskasta.