Ville Vuorela: Pelintekijän käsikirja

Pelien tekeminen yleistyy työnä ja harrastuksena. Yhä useamman nuoren toiveammatti on pelintekijä. Vaan mistä pelien tekemisessä itse asiassa on kyse? Ville Vuorela on kokenut pelisuunnittelija ja ilmeisen oikea henkilö kertomaan asiasta.

Pelintekijän käsikirja on paras lukemani esitys pelien suunnitteluprosessista. Rules of Play -järkälettä tuntuvasti kevyempi teos on helppotajuinen, vauhdikas ja onnistuu alle 200 sivussa kertomaan, kuinka pelintekoprosessi etenee ja mitä pelintekijöiden on hyvä tietää.

Pelintekijän käsikirja ei ole menetelmäopas; erilaiset pelien suunnittelussa tarvittavat taidot on opeteltava muualta. Kirja opettaa kuitenkin olennaisimmat perusteet pelien tekemisestä ja siksi suosittelenkin sitä ehdottomasti kaikille aiheesta kiinnostuneille lähtökohdaksi pelien tekemisen maailmaan. Jos haluat työllistyä pelialalle tai tehdä harrastusprojektina pelin, aloita tästä.