Jope Pitkänen: Persupolis 2

Viime vuonna ilmestynyt Persupolis  sai monien posket punoittamaan, todennäköisesti häpeästä. Ei kuitenkaan huolta, sarjakuvasta on ilmestynyt jatko-osa, Persupolis 2, joka on monellakin tavalla edellistä tummempi sekä ulkonäöltään että sisällöltään. Kansi saa aikaan jo ensimmäiset kälmit ajatukset – Perussuomen sijaintihan on vallan mainio. Lisäksi esivihapuheesta on tiettävästi jo maksettu maltaita eikä muukaan sisältö tuota pettymystä. Stripit ovat edelleen täsmällisen osuvia, sivun mittaisia, teräviä pläjäyksiä.

Tämä on muhamettilaista maahanmuuttohuumoria 38 asteen pakkasessa. Tummat kaapunaiset saavat suomalaiset perusjuntit häpeämään sekä häpäisemään itsensä niin monin tavoin, että lähes säälittää, mutta samalla huutonauraa itseksensä. Juopot ja skinit niitataan suorastaan häpeilemättömästi. Mukana on useita varsin ajankohtaisia heittoja muun muassa Munamiehestä sekä eräästä koirasta, joka vain haukkuu loputtomasti – siksi se saakin kutsumanimen ”Halla-aho”. Virkamiesten epäilyt maahanmuuttajien suomen kielen taidosta saavat aikaan niin armottoman solvausryöpyn, että byrokraattikin on ihmeissään. Lopulta kaikkien hymyt alkavat hyytyä, kun suomalaisia käännytetään ihmisten tavoille.

Ilmaisu pureutuu Suomen pakkasiin kuin kuuma veitsi voihin. Lukija saa jälleen suoraan nenälleen omat puheensa ja mahdolliset käyttäytymismallinsa sekä ennakkoluulonsa. Eikä todellakaan suotta! Albumi on todella hieman mustempi huumoriltaan kuin edellinen. Kaapunaisia on aina vain enemmän, koska mukaan ovat ilmestyneet nyt myös kääntyneet suomalaissiskot.

Tämäkin albumi tulee taatusti aiheuttamaan paheksuntaa useissa eri piireissä, mutta tekijä varmasti sietää sen. Hurttia menoa sekä kotona, kaupungilla että poliittisissa piireissä sekä maahanmuuttajan ja suomalaisten arkipäivässä. Naura pois, naura itsellesi.

Suosittelen kaikille, joilla on mielipiteitä maahanmuutosta – ovatpa ne sitten millaisia tahansa. Mainio sarjakuva, jossa pelkistetty piirrosten taidokkuus yhdistyy ansiokkaaseen sanankäyttöön kerrassaan pistämättömästi!

1. Hieno ja perinpohjainen arvostelu.
    Pidin siitä kuinka asiaan oli suhtauduttu sopivalla vakavuudella, unohtamatta kuitenkaan huumori-aspektia.
    Lisäksi arvostin sitä että sarjakuvan ideaa ja toteutusta käytiin läpi tarkemmin ja monisyisemmin kuin pelkästään sanomalla ”tykkäsin kuvista ja vitsit olivat hauskoja”.
    Kaipaisinkin enemmän tällaista oikeasti kriittistä otetta sarjakuvien arvosteluun.
    10+ ja papukaijamerkki siis arvostelulle/arvostelijalle.