Jenni Joki ja Jouni Sjöblom: Petter Lax

Petter Lax

Luinpa historiallisen romaanin. Joskus sitä äkkipäissään ajattelee, että kun on kyse historiasta, niin silloin on luvassa kuivakkaa kerrontaa ja vuosilukuja. Petter Lax on kuitenkin erittäin helppo ja viihteellinen tarina 1700-1800 -lukujen taitteesta, ja siinä kerrotaan Petter Laxin elämästä ja perheestä.

Petter Lax on oikeasti elänyt ja niin ollen kirjassa esiintyvät paikat ja henkilöt ovat oikeita. Se, mitä he ovat tunteneet, puhuneet ja kokeneet, on suurimmalta osalta keksittyjä.

Kirjan alussa kerrotaan Petterin lapsuudesta ja nuoruudesta Pilkanmaan Kyöperilässä. Kun hän sitten nai Batseba Kustaantyttären, joka on kotoisin Uudestakylästä, he asettuvat Rabbelungin kartanon torppareiksi. Heille syntyy lapsia ja kaksi lapsista menehtyy. Yksi lapsista on Kustaa, joka on kirjoittaja Jouni Sjöblomin esi-isä. Batseban osuudet on kirjoittanut Jenni Joki. Yhtään ei huomaa, missä kohden kirjoittaja vaihtuu.

Petter Lax on kirja, jossa on lyhyet luvut ja kaiken aikaa matkalla on lauluja, ei nuotteja, mutta sanat. Niistä tullaan kuulemaan kansanooppera, sillä laulut on myös sävelletty. Petterin ja Batseban tarina on kiehtova ja ajankuva on mielenkiintoista luettavaa.

Vaikka kirja kertookin Kymenlaaksosta, niin silti sitä voi lukea, vaikka ei paikat eivät olisikaan tuttuja. Tarina on aina tarina. Petter ja Batseba olisivat voineet elää missä tahansa. Ajankuva ja ammatit ovat niin siihen aikaan tavallisia. Elämäntapa muutenkin sellaista, ettei nykyajan ihminen pärjäisi.

Lämmin suositus tälle kirjalle, jonka voi lukea kuka hyvänsä.