Michael Freeman: The Photographer’s Eye (Valokuvaamisen taito)

Michael Freemanin Parempia valokuvia oli sen verran vakuuttava teos, että Freemanin muihinkin kirjoihin piti tutustua. Tämä kirja on ilmestynyt joitain vuosia sitten suomeksi nimellä Valokuvaamisen taito, mutta koska suomennos on loppuunmyyty, hankin alkuperäisen. Kirjat ovat lähisukulaisia, jonka jo alkuperäisistä nimistä voi päätellä: The Photographer’s Eye ja The Photographer’s Mind (sarjaan ilmestyi kolmas osa The Photographer’s Vision eli Miten valokuva toimii lokakuussa 2011).

Silmäkirja keskittyy mieltä enemmän kuvan sommitteluun. Freeman vääntää rautalankaa: kuva-alan käyttö, kuvan sommittelun perusteet, erilaiset graafiset elementit, valon ja värin käyttö… Lopussa päästään vielä kuvaajan näkemykseen ja kuvausprosessiin. Freemanin opit ovat selkeitä, havainnollisia ja upeilla kuvilla esitettyjä. Kirja ei opeta kameran käyttöä, oikeaa valotusta tai kuvaustekniikkaa, vaan pitäytyy kuvan sisällössä.

Tätä kirjaa on helppo suositella kaikille harrastajakuvaajille, etenkin niille, joille kuvien analysointi ja sommittelu ei ole taideopinnoista tuttua. Pidän itse Freemanin tyylistä paljon ja olen kokenut sekä tämän että Parempia valokuvia -kirjan erittäin hyödyllisiksi oman valokuvaamisen kehittämisen kannalta. Toivottavasti suomennoksesta saadaan joskus uusi painos, siihen asti täytyy turvautua alkuteokseen.

Kirjasta ilmestyy kolmas suomenkielinen painos syksyllä 2012.