Inka Töyrylä: Porvoon talot kertovat II

Porvoon talot kertovat 2

Ilahduin tästä kirjasta kovasti, sillä pidin Porvoon talot kertovat -kirjasta, ja tämä kakkososa jatkaa ihan samaa tyyliä. Tässä on lisää niitä vanhoja rakennuksia.

Jälleen on 34 erilaista kohdetta, 33 rakennusta ja yksi silta! Oli kyllä ihan mahtavaa, että vanhan sillan historia on kerrottu tässä kirjassa. Luin tätä kirjaa hitaasti ja nautiskellen, koska vain toivoin, ettei se loppuisi, koska niin hyvä fiilis oli tämän kirjan parissa. Töissäkin mietin, että siellä se kotona odottaa…

Jokainen kohde on kuvattu ja kerrottu ytimekkäästi ja nostaen esiin vain sen oleellisen. Aina uuden kohteen kohdalla katsoin ensin kartasta, missä se on ja sitten yritin muistaa, olenko nähnyt sen livenä ja mikä ilo aina, kun muisti sen. Ihan kuin olisi vanhaa ystävää tervehtinyt.

Siis se riemu on sitä, miten on säilytetty vanhoja taloja ja pidetty niistä hyvää huolta. Kuinka upeaa rakennusperimää on tallella ja miten sitä voi ihastella. Ensin vaikka näin kirjasta ja sitten väkisinkin alkaa tehdä mieli paikan päälle, siis jos ei ole vielä käynyt.

Parasta tässä kirjassa on napakka ja selkotajuinen kerronta, kuvat joista näkyy, millainen kohde oli ennen ja miltä se näyttää nyt ja tietysti kaikki tarinat, jotka kohteisiin liittyvät. Ihan ehdottomasti tutustumisen arvoinen kirja kenelle tahansa, joka viehättyy vanhoista rakennuksista.