AS Byatt: Ragnarök : Jumalten tuho

Ragnarök kertoo paitsi germaanisten myyttien jumalten tuhosta, myös toisenlaisesta tuhosta. Se kertoo kolmivuotiaasta laihasta lapsesta, joka joutuu pakenemaan Englannin maaseudulle toisen maailmansodan pommituksia ja kaipaamaan poissaolevaa isää, joka palaa, jos palaa.

Laiha lapsi – kirjailija Byatt itse – saa käsiinsä germaanisia myyttejä esittelevän Asgård ja jumalat -kirjan, jonka kuvaus mytologiasta, joka päättyy lopulliseen tuhoon, Ragnarökin, vetosi toisen maailmansodan keskellä elävään lapseen eloisasti. Ursula K. Le Guin kommentoi tätä arvostelussaan: ”Its personal element has particular resonance for me because, like A S Byatt, I was a child during the Second World War. I, too, read the Norse myths, and like her I found they made sense of the strange world we were growing up in.”

Byatt kertoo, miten maailma sai alkunsa, miten jumalat juonittelivat, miten maailma kohtasi loppunsa. Kirja on samalla tietysti ajankohtainen näkemys nykyajasta; ei kai myyttejä voi muutenkaan käsitellä. ”Halusin kirjoittaa meidän Midgårdimme lopusta – mutta en halunnut kirjoittaa allegoriaa enkä saarnaa. Lähes kaikki tuntemani tutkijat ovat sitä mieltä, että me joudutamme omaa tuhoamme kiihtyvällä tahdilla. […] Midgård-käärme on tavallaan tarinani keskushahmo. Se katselee ihaillen kaloja, jotka se tappaa ruoakseen tai yksinomaan huvin vuoksi, ja korallia, jonka se murskaa ja vaalentaa. Käärme myrkyttää maailman, koska sen luonto on sellainen.”

Byattin Ragnarök on kiehtova näkemys germaanisiin myytteihin ja niiden maailmanloppuun.

1. Ja tämäkin onneksi löytyy omasta hyvinvarustetusta kirjastosta, säästyy edes vähän euroja, ettei ihan kaikki mene kirjaostoksiin.

2. Minäkin mielelläni haluaisin voittaa tämän kirjan!