Jared Diamond: Romahdus : miten yhteiskunnat päättävät tuhoutua tai menestyä

Tällä kertaa Jared Diamond (mainion Tykit, taudit ja teräs -kirjan tekijä) tarttuu ihmisen yhteiskuntien tuhoon. Miksi jotkut yhteisöt tuhoutuivat, miksi toiset selvisivät? Tarkempaan käsittelyyn otetaan muiden muassa Pääsiäissaaren asukkaat, Grönlannin viikingit ja Anasazi-intiaanit.

Kirja on erityisen opettavaista luettavaa niille, jotka ihailevat kaikenlaisia alkuperäiskansoja ja näiden viisautta estoitta. Diamond paljastaa karusti, miten typerästi monet alkuperäiskansat elämänsä järjestivät ja aiheuttivat siten itse oman tuhonsa.

Tuhojen syiksi paljastuu yleensä yhdistelmä luonnonvarojen tuhoutumista ja ihmisten typeryyttä. Yleinen taipumus on juuttua tiettyihin tapoihin, joita ei sitten osata muuttaa siinä vaiheessa kun elinympäristö on kuilun partaalla ja kas, reunan yli mennään niin että heilahtaa.

Diamond osoittaa, kuinka samat ongelmat vaivaavat myös nykyihmistä – mitä menneistä tuhoista ja selviytymisestä voitaisiin oppia, jotta meille ei kävisi samalla tavalla? Edeltäjänsä tavoin myös Romahdus on erinomaisen sujuvaa luettavaa.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 868 tilaajan joukkoon!