Netta Walldén: Ruben ja Harman kartano

Ruben huomaa Lehtikujalla epäilyttävän kulkijan: sinapinkeltaiseen pukuun pukeutunut mies ei kuulu joukkoon. Hän kulkee kadulla, tutkailee postilaatikoita ja tekee muutakin epäilyttävää. Mistä on kyse? Ruben kaipaa muutenkin pohdittavaa, joten hän sieppaa poliisilaitokselta Ratkaisemattomien tapausten mapin ja perehtyy Saarnilaakson selvittämättömiin mysteereihin.

Käy ilmi, että sinapinkeltainen mies on herra Harma, joka majailee hylätyssä kartanossa, ja kihisee kostoa saarnilaaksolaisille jostain kummasta syystä. Saako Ruben ratkaistua mysteerin ennen kuin herra Harma toteuttaa kostonsa?

Ruben ja Harman kartano on jatkoa aikaisemmalle Ruben ja rouva Mallamudin tapaus -kirjalle. Kirja on itsenäinen ja luettavissa hyvin, vaikka aikaisempaa osaa ei tuntisikaan, mutta mukavampi nämä on oikeassa järjestyksessä lukea, sen verran jatko-osa viittaa aikaisempiin tapahtumiin.

Kirja soveltuu mainiosti lapsille luettavaksi, mutta myös alakouluikäisten lasten itse luettavaksi. Lyhyet luvut ja hauska kuvitus tekevät kirjasta miellyttävää luettavaa. Sympaattinen tarina, kaikin puolin, ja on tässä ihan hyvä opetuskin tarjolla.