Netta Walldén: Ruben ja rouva Mallamudin tapaus

Naapurin rouva Mallamudin pihalta kuuluu öisin outoa ääntä. Rouva on muutenkin omituinen: hän on asunut vuosikymmeniä yksin, eikä poistu talostaan koskaan. Talon ikkunalla tuijottavat kiinalaiset posliininuket.

Naapurin arvoitus saa Rubenin ja Lisan mielikuvituksen liikkeelle – arvoitus on ratkaistava! Lapset pääsevät hiippailemaan, väijymään ja varomaan paitsi rouva Mallamudia, myös omia vanhempiaan, jotka yrittävät tietysti torpata kaikenlaisen ylimääräisen kyttäilyn.

Kirjan henkilökaarti on mainio. Rouva Mallamud kaikessa synkkyydessään, Pinterän pariskunta, Mallamudia etäältä ihaileva postinkantaja, utelias Ruben ja sinnikäs pikkusisko Lisa – mainio kaarti, josta jokainen saa oman vuoronsa toimia tarinan kuljettajana. Pieniin lukuihin pilkottu tarina etenee ripeästi, tosin paikoin kerronta meni sen verran kiemuralle, että iltasadun jälkeen kuusivuotias kuuntelija kysyi, mitä luetussa pätkässä oli itse asiassa tapahtunut.

Netta Walldén on kirjoittanut mainion tarinan, joka miellyttää varmasti aikuistakin lukijaa. Lapsille tarinassa on sopiva annos toimintaa ja jännitystä. Loppukin on onnellinen, jälkipyykki kerää tarinan siivoon pakettiin. Jos miellyttää, Rubenin ja Lisan seikkailuja on jo ilmestynyt lisää.