Netta Walldén: Ruben ja kadonneet karaatit

Rubenin tutkimukset saavat jatkoa. Saarnilaaksossa tapahtuu taas rikollisia. Ruben herää keskellä yötä outoon puuskutukseen ja näkee kuumailmapallon laskeutuneen naapuriin Armas ja Marsela Vaaran pihamaalle.

On hyvin vähän hyviä syitä laskeutua Vaaran pariskunnan pihaan kuumailmapallolla yöllä klo 3.30. Ruben keksii lopulta mistä on kyse: Vaarojen kassakaapissa olevista timanteista. Niinpä Ruben on näppärä ja anastaa kuumailmapallon polttoainesäiliön. Niinpä varas, Vili Pii, jää jumiin Saarnilaaksoon.

Vili Pii tarvitsee uuden pakovälineen. Hänen silmänsä osuvat autoon. Pii nakkaa timantit sisältävän pahvilaatikon auton kyytiin – mutta silloin auto starttaa ja postimies Pasternak lähtee lehdenjakokierrokselleen paketti mukanaan. Alkaa ajojahti, kun itse kukin haluaa pahvilaatikon itselleen, luullen sitä omakseen. Samalla Vaarat eivät oikein tunnu uskovan Rubenia, joka väittää, että heiltä on varastettu timantteja…

Ruben ja kadonneet karaatit on napakka, lyhyt tarina, jossa on monenlaisia käänteitä ja vauhtia. Kirjan lukee äkkiä, eli se sopii mainiosti vasta lukemaan oppineille, teksti on selkeää ja hauskaa. On ihan hyvä, jos aiemmat Rubenin tutkimukset on luettu, mutta ei se aivan välttämätöntä ole.