Elina Halttunen: Saaressa kaikki hyvin

Saaressa kaikki hyvin

Jos pitää kirjoista, missä on kuvausta lapsen näkökulmasta, niin tämä on silloin oiva paketti. Elina Halttusen kirjoittama kirja Marista on niin hellyyttävä. Kesäinen elämä saaressa ja vähän muuallakin kaikkine hurjine käänteineen on mahtavaa luettavaa.

Tätä kirjaa luin makustellen, aina vähän kerrallaan. Olisin sen vain halunut jatkuvan ja koko ajan harmitti se, että kirja läheni loppuaan. Marin mukana kävi samalla läpi omaa lapsuuttaan ja nuoruuttaan. Mari kuljetti mukanaan elämän ja kuoleman kautta, kertoen suvun tarinaa. Erityisesti kuolemat olivat kauniisti kuvattu.

Kirjassa eletään aika paljon vaarin saaressa. Marin vanhemmat ovat milloin missäkin töittensä puolesta ja Mari on jäänyt isovanhempiensa lapseksi. Lisäksi saaressa niin kuin koko kirjan läpi kulkevat serkut, sisarukset, enot ja muut aika yllättävät henkilöt.

Kun ei olla saaressa, ollaan Helsingissä tai kierrellään Euroopassa. Joka tapauksessa lukijan on vaan helppo ja nautittavaa mennä tämän kirjan mukana ihan minne vain.

Joku oli suositellut tätä 50-luvulla syntyneille, mutta en menisi rajaamaan niin tarkkaan, vaan suosittelen tätä kirjaa kaikille, jotka haluavat nauttia herkullisesta lukuhetkestä. Sillä, tämä kirja on vaan niin hyvin kirjoitettu.