Satu Grünthal (toim.): Säkeilyvaara : Runouden käyttöopas

Säkeilyvaara

“Runous kuuluu kaikille, mutta joskus sitä pidetään vaikeana. Monien mielestä runouden – varsinkin uuden runouden – ymmärtäminen tuntuu vaativan erityisiä esittelyn ja tulkinnan taitoja, joita ilman ei runouden pariin ole asiaa.”

Näin toteaa Satu Grünthal Säkeilyvaara : Runouden käyttöoppaan johdannossa. Paremmin ei omia ajatuksiani runoudesta voisi kiteyttää. Runous on aina ollut varsin vieras harrastus omassa ystäväpiirissäni. Vaikka lähipiiri on täynnä paljon lukevia ihmisiä, harva tuntuu uskaltautuvan runouden piiriin.

Säkeilyvaara : Runouden käyttöopas tuntuu olevan hyvä työkalu aiheen lähestymiseen. Kyseessä on teos, jossa on yli neljäkymmentä runoa ja näistä laaditut esseet. Kokoelmassa on mukana seitsemän kirjoittajaa, joiden tapa lähestyä tekstejä on erilainen. Myös runojen määritelmä on monimuotoinen, mukana on niin laulujen sanoituksia kuin kirjainkuvaruno.

Kokoelmaa voi suositella runoudesta kiinnostuneille, kuten myös kirjoittamista harrastaville. Tekstien tulkitsemisen ymmärtäminen kun varmasti parantaa myös itse kirjoittamista.