Noora Kunnas: Salmanterin Terttu ja huijareiden kuningas

Naakkalan kaupunki valmistautuu suuren lastenrunoilijansa Irma Kalskeen syntymän 140-vuotisjuhlallisuuksiin. Runoilijan tunnetuin loru on Suomen euroviisun tekstinä, ja hänen kotinsa ollaan avaamassa museoksi. Kaupunginjohtaja Matu Wannilla on kädet täynnä töitä, kun kaupunkiin on saapunut myös kuvausryhmä tekemään dokumenttia Irma Kalskeesta. Juontajana olisi maan kuuluisin kriitikko Aatos Tietäväinen.

Mutta mitä Naakkalassa ei tiedetä Irmasta, on se, mihin hän vuosikymmeniä aiemmin katosi. Kuolleena pidetty Irma on kuitenkin elossa ja vieraisilla ystävänsä Salmanterin Tertun ja tämän puhuvan kukon, omaa kriitikkouraansa aloittelevan Pedron luona. Ikävän Jim-setänsä luokse Tertun naapuriin hoitoon tulevat Mikko ja Lilli päätyvät melkoiseen seikkailuun Tertun ja Irman apureina, kun käy ilmi, että kaikilla Naakkalan juhlahumuun osallistujilla ei ole aivan pelkkiä puhtaita jauhoja pusseissaan.

Noora Kunnaksen toinen kirja Salmanterin Tertusta on edeltäjänsä tapaan vauhdikas ja hauska lastenromaani. Se on sopivan jännittävä, muttei ollenkaan pelottava. Luvut ovat lyhyitä, joten se sopii itse luettavaksi alakouluikäiselle. Me luimme sen iltasatukirjana parissa päivässä – sen verran jänniä luvun taitteita Kunnas harrasti, että emme oikein malttaneet aina lopettaa! Toisaalta paikoin juonessa on kyllä selvää tyhjäkäyntiäkin, mutta ei se suuremmin haitannut. Mukavan hyväntuulista luettavaa etsiville lapsiperheille Salmanterin Terttu ja huijareiden kuningas on ihan kelpo kirja. Suosittelen.