Juri Nummelin (toim.): Sarjakuvan lyhyt historia

Yksi taidemuoto, josta suomeksi on hyvin vähän tietokirjallisuutta, on sarjakuvat. Myönnettävästi sarjakuvat ovat olleet marginaaliharrastus Suomessa, jopa aikoina jona sarjakuvat ovat eläneet ensimmäistä kultakauttaan. Nyt monien seikkojen takia harrastus on pääsemässä isompaan valokeilaan ja elää jonkinlaista uutta kulta-kautta.

Sarjakuvan lyhyt historia koostaa yksiin kansiin ihailtavan määrän tietoa. Se lähtee liikenteeseen sarjakuvan alkumetreiltä 1700-luvulta tähän päivään. Se kattaa niin eurooppalaiset, amerikkalaiset kuin japanilaisetkin sarjakuvat. Syventyneellekin fanille Sarjakuvan lyhyt historia on hyvä teos, sillä harvalla harrastajallakaan on syvällistä näkemystä sarjakuvien alkumetreiltä. Aihepiirit käsitellään hyvin ytimekkäästi. Se on ymmärrettävää, koska luvuilla lienee tiukat rajoitteet, mutta samalla toivoisi, että aiheissa oltaisiin pysytelty pitempään. Esimerkiksi supersankarien kultakaudesta on kymmenen sivua. Kirja sisältää myös mainion lähdeluettelon, jota käyttämällä saa lisälukemista.

Juri Nummelin tunnetaan varsin tuotteliaana kirjailijana. Hän on aikaisemmin kirjoittanut elokuvista ja animaatioelokuvista vastaavat tietokirjat, joita voi pitää tämän teoksen sisarteoksina.

Kokonaisuutena Sarjakuvan lyhyt historia on hyvä yleisteos. Se toimii tarkoituksessaan hyvin: sen ilmaisu on selkeää ja kirjoitus asiantuntevaa. Kirjan takakansi mainostaa sen soveltuvan opettajille ja olen itse samaa mieltä.