Vilja-Tuulia Huotarinen: Seitsemän enoa

Runotarina seitsemästä enosta tai yhtä hyvin seitsemälle enolle. Kertoja elää kuin yhtä aikaa lapsuuttaan ja nykyhetkeä yrittäen kelata vuosia taaksepäin. Hän muistelee enoja, kirjoittaa heistä ja näkee jopa unia enojen puolesta.

Enoilla on kuvaavat kutsumanimet kuten eno Ruusunpuna ja eno Viilinvalmistaja. He ovat metsäläisiä ja maalaisia, mutta yksi on suurkaupungin eno. Enoille tuovat vastapainoa kuusiosainen Loru miniöistä sekä avoimesti nimetty Vilja-Tuulian muistiinpanot.

Runoissa on lapsen tarkkanäköisiä huomioita ja niiden kautta pohdintoja nykyhetkeen. Proosamuotoiset runot ovat kuin vanhan lipaston lukittuja ylälaatikoita, joita avatessa ei tiedä mitä löytää. Huotarisen kieli on rikasta ja kiehtovaa, hän käyttää paljon vanhoja sanoja.

Maaseutuhenkinen sekä nostalginen runokokoelma, jossa lukija pääsee mukavalle aikamatkalle.

Te olitte se paikka, enot
minä olin teidän varjonne.

Joni

Vuodesta 2007 Kirjavinkkeihin kirjoittanut Joni Sundström lukee monipuolisesti. Intohimoinen luonnon tutkiminen ja retkeily ovat elämäntapoja, joten luontokirjat kiinnostavat erityisesti. Kotisivut: Kaikki vinkit »

1. Jostain syystä en vain päässyt kiinni Huotarisen Seitsemään enoon. Ehkä tämä olisi auennut paremmin, jos olisi päässyt käsittelelemään/ keskustelemaan siitä jonkun toisen lukijan kanssa tai vaikka lukupiirissä. Ehkä joskus.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 868 tilaajan joukkoon!