Sakari Mäkelä: Seniorin valokuvausopas

Seniorin valokuvausopas on perusteista lähtevä opas valokuvauksen maailmaan, joka kertoo, millainen kamera kannattaa hankkia, miten sillä kuvataan ja mitä kuvilla tehdään.

Kirjan kirjoittaja on itse eläkeläinen ja kirjoittanut kirjan seniorit kohderyhmänään, mutta kirja sopii aivan hyvin nuoremmillekin kuvaajille. Tietysti joku Kuvaa asenteella! -oppaan tyylinen kirja toimii varmasti paremmin teineille, mutta jos rauhallisen asiallinen kirja kelpaa, tämä on hyvä.

Kirja neuvoo kameran valinnassa, mutta ei anna ihan niin yksiselitteisiä neuvoja kuin tiedän monien kaipaavan. Toisaalta sellaiset vinkit vanhenevat nopeasti. Tarpeellisimmat oheisvarusteet käydään myös läpi.

Kuvausoppia tulee maisemakuvauksen ja muotokuvauksen perusteiden verran, kasvien kuvaamisesta ja matkakuvaamisesta esitelmöidään tovi. Tekniikan puolelta kerrotaan perusteet tiedostoista, pikseleistä, resoluutioista ja sensellaisesta.

Kuvankäsittelypuolella esitellään ilmainen Picasa, jonka avulla pääsee kätevästi alkuun.

Seniorin valokuvausopas on kaikin puolin aika näppärä kirja, sopivan tiivis ja hyvä johdanto valokuvaukseen. Se sopii valokuvauksen vasta-alkajille iästä riippumatta, tosin nuorisolle (ja nuorekkaille) suosittelen edellämainittua vähän vauhdikkaampaa opasta.