Hellevi Salminen: Siipiä vaille enkeli

Siipiä vaille enkeli on nuortenkirja, joka on jatkoa Niin mieletön ikävä -kirjalle.

Parikymppinen Katja on jättänyt opiskelut taakseen ja lähtenyt Lintulan luostariin nunnakokelaaksi. Menneisyys ja elämä luostarin ulkopuolella mietityttävät, vaikka hän ei toisaalta kaipaa sieltä poiskaan. Hän saa myös huomata, että kaikki nunnat eivät ole pyhimyksiä ja todeta, ettei itsekään ole täydellinen.

Kaunokirjallisuuden puolelta on suhteellisen hankalaa löytää luostareista kertovia kirjoja ja nuortenkirjoista niitä löytyy vielä harvemmin. Valitsin kirjan luettavakseni aiheensa puolesta, koska luostarielämä kiinnostaa minua ja lopputulos oli, että tämä oli muutenkin hyvä valinta.

Kirja oli koskettava ja antoi ajattelemisen aihetta. Siinä kuvattiin hyvin elämää luostarissa ja nuoren ihmisen uskonnollisuutta kuitenkaan olematta liian saarnaava tai liian uskonnollinen.