Camilla Läckberg: Enkelintekijä

Mitä tapahtui Valön saarella Fjällbackan edustalla eräänä pääsiäisenä 1970-luvun alkupuolella, kun koko perhe katosi mystisesti jättäen jälkeensä koskemattoman pääsiäisaterian ja vuoden ikäisen Ebba-tytön? Ebba palaa miehineen taloon remonttiaikeissa vuosikymmeniä myöhemmin oman surunsa keskellä. Paikkaan liittyy kuitenkin muutakin erikoista, ainakin paikkakuntalaisten mielessä. Erica on jo aikaisemminkin aikonut kirjoittaa talon erikoisista vaiheista ja nyt siihen on erinomainen tilaisuus.

Samaan aikaan Patrik joutuu työnsä puolesta selvittämään saarella toimineen yksityiskoulun erikoisia vaiheita ja Erica siskonsa kanssa onnistuu sotkeutumaan ominaiseen tapaansa tutkimuksiin. Kun asiaa lopulta selvitellään perinpohjin, historiaa pengotaan Ebban isoäidin isoäidin sekä tämän miehen teloittamiseen asti.

Suuremman osan historiasta kuitenkin vie ruotsalaisille läheisempi ja hieman kipeämpi vaihe; Ruotsin suhteet Saksaan ennen toista maailmansotaa sekä sen aikana ja erilaiset kauppaneuvottelut. Esille tulee, ei ehkä niinkään yllättäen, nykyinen Sveriges Vänner -puolue hieman kaunisteltuine natsisympatioineen sekä puolueen uusin suunnitelma saada äänensä kuuluville.

Kirjoittajalta jälleen juoneltaan varsin kimurantti mysteeri, jossa odottamattomia asioita tulee esille lähes joka puolelta. Sinänsä harmi, että juuri tämän kirjan kohdalla tuli mieleen, kuinka monissa muissakin dekkareissa ja romaaneissa on viime vuosina käsitelty hieman saman tyyppisiä tilanteita. Aihe lienee länsinaapurissa edelleen varsin kipeä ja ajankohtainen.

Lukemisen arvoinen opus, jota on vaikea jättää kesken. Erityisesti suosittelen kirjailijaan ja hänen aikaisempiin teoksiinsa tutustuneille, toki tämänkin voi lukea aivan mainiosti yksittäisenä ja irrallisena Fjällbacka -sarjan muista osista. Mielestäni tämä ei kuitenkaan yllä aivan kärkeen tekijän tuotannossa.

1. Onnistuin jo kesällä saamaan käsiini tämän tänä vuonna ilmestyneen Enkelintekijän, eikä taaskaan ruotsalainen naisdekkaristi pettänyt kirjallaan, vaikka odotuksia sen suhteen ei ollutkaan. En ole lukenut Läckbergin aiempia teoksia ja hyvin onnistui itsellisenä teoksena. Paljonhan tässä on eri käänteitä ja asioita mahdutettu samaan pakettiin, mutta ainakin minun mielenkiintoni säilyi loppuun asti
    Pidin tästä siis todella paljon ja varmasti luen – koska olen niitä jo ehtinyt monta hankkiakin – aiemmat ja seuraavatkin dekkarinsa.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 867 tilaajan joukkoon!