Lucia Berlin: Siivoojan käsikirja ja muita kertomuksia

Siivoojan käsikirja

Lucia Berlin (1936–2004) oli amerikkalainen kirjailija ja kirjallisuuden opettaja, joka kirjoitti vähänlaisesti ja pelkästään novelleja. Elinaikanaan Berlin nautti pientä, mutta tasaista suosiota, mutta varsinainen menestys antoi odottaa itseään. Vuonna 2015 ilmestyi tämä Stephen Emersonin toimittama novellikokoelma, joka teki Berlinistä kuuman nimen ja nyt Berliniä on saatu myös suomeksi.

Kannattaa lukea. Berlin eli monipuolisen, levottoman elämän, johon kuului niin alkoholismia, yksinhuoltajuutta kuin sekalaisten töiden tekemistä eri puolilla Yhdysvaltoja, ja se näkyy. Olisi helppo luokitella tämä omaelämäkerralliseksi, koska vaikuttaa ilmeiseltä, että novellit perustuvat Berlinin omaan elämään – onhan päähenkilön nimikin useimmissa Lucia.

Ehkä se olisi kuitenkin liian helppo ratkaisu. Selvää kuitenkin on, että omasta elämästään Berlin on ammentanut paljon novelleihinsa ja novelleissa tuntuu vahvasti eletty elämä – niissä on niin kummallisia käänteitä, ettei sellaista oikein voi keksiä. Näiden asioiden on täytynyt tapahtua oikeasti, jos niitä vähän onkin väritetty paremman tarinan aikaansaamiseksi.

Kokoelmassa on noin puolet alkuperäisestä A Manual for Cleaning Women -kokoelmasta, joten tätä iloa on odotettavissa vielä lisää. Suosittelen lämpimästi kaikille elämänmakuisen kirjallisuuden ystäville.