Lucia Berlin: Tanssia ruusuilla ja muita kertomuksia

Tanssia ruusuilla

Tanssia ruusuilla on toinen osa Siivoojan käsikirjaa. Englanniksi nämä ilmestyivät yhtenä osana, Aula & Co jakoi kahteen. Taloudellisesti ratkaisu on varmasti perusteltu, eikä taiteellisestikaan ongelmallinen: toimii tämä näinkin.

Samanlaisella linjalla kuitenkin jatketaan. Lucia Berlinin (1936–2004) novellit ovat omaelämäkerrallisia ainekseltaan, usein toistuvana teemana on syöpää sairastava sisko Sally, jonka luona Meksikossa Lucia asui.

Novellit ovat hienoja vilkaisuja maailmaan, jossa on köyhyyttä, vastoinkäymisiä, alkoholismia, mutta myös rakkautta, huumoria, yllättäviä kohtaamisia. Erilaisia näkökulmia riittää. Lucia Berlin kirjoittaa hyvin, tekstissä on terää ja potkua.

Kokoelman osat ovat samanarvoisia, ne voi lukea kummassa järjestyksessä tahansa. Suosittelen ehdottomasti lukemaan molemmat, Berlin on suosikkinovellistejani.