Leena Parkkinen: Sinun jälkeesi, Max

Max ja Isaac syntyvät Saksassa siamilaisina kaksosina. He jakavat kaiken, paitsi luonteen ja osittain ulkonäön. He heräävät samasta vuoteesta, vaikka toinen ei ehkä nukukaan veljensä kanssa. Usein he kyllä rakastavat samaa naista. Elämä heittää heidät kauppatavaraksi, friikeiksi sirkuksiin, kummajaisiksi näytille ja jopa tanssimaan estradille, cabareihin ja bordelleihin.

1920-luvun Saksasta matkataan vuosikymmenen lopun Helsinkiin, jossa he tapaavat upeita ihmisiä. Elämä Helsingissä on huumaavaa ja dekadenttia, vapaudenjanoa ja kieltolakia. Heidän elämänsä muuttaa kaunis ja kopea, mutta äärimmäisen hurmaava ja moraaliton Iris. He tapaavat yhteiskunnan ylintä kastia, mutta myös säntäilevät köyhälistön parissa. Koko Helsinki on heille omituinen, mutta avoin näytelmä. Ja kuka unohtaisi naisia. Naisia, jotka jo Saksassa opastivat heitä erinäisissä asioissa. Samoin Helsingin naiset ovat jälleen ihmeissään, mutta myös pöyristyneen ihastuneita ja auttavaisia.

Kirja on mahtava matka ihmiseen, jonka eri puolia voidaan tässä kuvata. Samalla se on kertomus siitä, millaista on, kun ei ole koskaan yksin. Kun joutuu elämään toisen kanssa 24 tuntia vuorokaudessa, toisen sairastaessa kärsiä ehkä samat helvetin tuskat, tai sitten ei. Elämä on ihmeellistä ja tällekin tarinalle löytyy historiallisia perusteita.

Minä pidin tästä tavasta kirjoittaa, kirja todella tuo elävänä näkyviin 1920-luvun sellaisena kuin sen on itse kuvitellut lukemansa perusteella. Teksti on viehättävän viettelevää, satiirista ja mielenkiintoista. Tietysti pääosan vie siamilaisten kaksosten elämän seuraaminen, joka ei todellakaan ole helppoa, mutta josta ei huvittaviakaan piirteitä puutu. Max toisinaan juo ja tupakoi niin, että Isaacin tulee kipeäksi. Toisinaan taas Isaac haluaa palavasti jotakin, mistä Max kieltäytyy. Kaikesta on sovittava ja kaikkea soviteltava, vaikka kaksoset yleensä pelaavatkin yhteen, joskus tilanteet tosin tuntuvat vähintäänkin makaabereilta. Mielenkiintoinen, uusi kirjailijatuttavuus, jonka esikoinen siis tässä arvosteltavana. Suosittelen lämpimästi kaikille.