Luigi Pirandello: Sitruunoita Sisiliasta ja muita novelleja

Italialainen novellikokoelma oli aivan ihana. Kuulin vain, että tämä opus voisi olla hyvä ja otin syötin, eikä tarvinut katua. Kaikki 19 tarinaa olivat niin elämänmakuisia ja edelleen niin ajanmukaisia. Osasta tarinoita on tehty näytelmiä ja jopa elokuvia. Siinä vinkki hyvästä novellista, jos se poikii elokuvan!

Kirjassa sokerina pohjalla oli kääntäjän (Leena Rantanen) pienimuotoinen elämänkerta Luigi Pirandellosta (1867–1936). Erittäin hyvin kerrottu kirjailijan elämänvaiheita ja viittauksia novelleihin. Novellit avautuivat ikään kuin uudestaan, kun niihin sai taustatietoja.

Kaikille Italian ystäville ja novellifaneille. Tämän kirjan novellit ja niistä aiheutuva fiilis jäävät mieleen pitkäksi aikaa.