Kitty Ferguson: Stephen Hawking : elämä

Stephen Hawking : Elämä

Stephen Hawkingia on pidetty tieteen supertähtenä ja ehkä syystäkin. Ainakin tämän kirjan kirjoittajan kanssa hän on pystynyt havainnollistamaan hienosti omia teorioitaan sekä yleensä kosmologiaa. Esimerkit on esitetty niin helppoina, että jopa minä ymmärsin niistä suurimman osan.

Miksi Hawking sitten on niin suosittu? Toki hän on nerokas, mutta ei ehkä kuitenkaan poikkeuksellista laatua. Ei voi olla esittämättä, että asiaan on vaikuttanut hänen vakava sairautensa. Hän sairastui ALS:n 21-vuotiaana ja hänelle annettiin elinajan ennusteeksi pari vuotta. Nyt hän on yli 70-vuotias, isoisä ja työskentelee edelleen aktiivisesti. Tämän on mahdollistanut hänen työskentelytapansa poikkeuksellisuus – hän pystyy ajattelemaan yhtälöillä. Lisäksi nykytekniikka on tuonut monia apuvälineitä päivittäiseen käyttöön, muun muassa puhesyntetisaattorin.

Hawking on esimerkillään antanut varmasti myös voimaa ja uskallusta useille vammaisille nuorille ja aikuisille toteuttaa unelmiaan, lähteä opiskelemaan, ryhtyä johonkin, mitä on aina itse halunnut! Mies ei myöskään kumartele kenellekään, hän esittää kriittisiä väitteitä sekä on puuttunut muun muassa tieteen rahoitusongelmiin kovalla kädellä.

Kirja keskittyy suurimmalta osin kertomaan Hawkingin ajatuksista, artikkeleista, kirjoista sekä teorioista, jotka on pyritty esittämään niin, että jokainen pystyisi ne ymmärtämään. Rinnalla kulkee kuitenkin myös miehen elämäkerta kaikkine käänteineen. Vaimon suhde, avioero, toinen avioliitto sekä uusi ero tulevat toki käsitellyiksi, kuten osa muutakin yksityistä elämää.

Pääosan vie kuitenkin miehen suurin rakkaus ja intohimo: työ! Mustat aukot ja singulariteetit, kvanttiteorian soveltaminen alkuräjähdykseen, aikamatkustus sekä hänen poikkeukselliset ajatuksensa ihmiskunnan tulevaisuudesta. Tuntuu, että mies on elämänsä aikana tehnyt usean henkilön edestä töitä; tosin tämä johtunee siitä, että hänellä on ollut mahdollisuus keskittyä asioihin täysimääräisesti ilman häiritseviä tekijöitä. Tällä hetkellä hän etsii Kaiken teoriaa.

Kirja on lopulta yllättävän helppolukuinen, mikäli jaksaa keskittyä esimerkkeihin ja tieteen popularisointiin sekä asioiden kiinnostavuuteen. Lisäksi opus ravistelee mukavasti omia ennakkokäsityksiä ja antaa puolestaan runsaasti ajattelunaiheita ja mielikuvia. Kiittelen myös loppuun sijoitettua sanastoa, koska omat fysiikan ja kosmologian tietoni ovat täysin olemattomat.

Tämä oli ilo lukea ja suosittelen kaikille tästä poikkeuksellisesta ajattelijasta sekä hänen mielipiteistään kiinnostuneille.