David (ii) Mitchell: Sticky Note Origami: 25 Designs to Make at Your Desk

Origamilla tarkoitetaan japanilaista paperintaittelua. Tässä kirjassa origamin ideaa on sovellettu perinteisestä tyylistä poikkeavalla tavalla. Taittelumateriaalina on poikkeuksellisesti jokaisesta toimistosta löytyvät post it -laput, jotka ovat valmiiksi neliön muotoisia.

Kirjassa on 25 erilaista origamimallia. Muutama niistä on aika perinteisiä, suurin osa kuitenkin on uudempia. Monet kirjan origameista ovat useammasta osasta koostuvia malleja, joista osassa on myös variaatioiden mahdollisuuksia.

Mukana on helpompia ja vaikeampia ohjeita. Kirja sisältää myös yleiset taitteluohjeet, joten alkuun pitäisi päästä myös ilman aikaisempaa origamikokemusta. Innostuin itse origamista uudestaan vuosien tauon jälkeen tämän kirjan kanssa.

En tosin satu olemaan sellaisissa töissä, missä voisin kuluttaa aikaani origamin parissa, mutta voihan näitä kotonakin tehdä. Taittelupaperikin on tässä tapauksessa halvempaa kuin “oikea” origamipaperi….

Veera