Atpo ja Pasa: Suuri suomalainen ihmiskirja

Suuri suomalainen ihmiskirja kertoo ihmistyypeistä, joita on mahdutettu tähän opukseen 101. Jokaisesta tyypistä on niin hersyvä kuvaus, että kyllä panee naurattamaan, sillä heti napsahtaa mieleen joku, joka lähes täyttää kriteerit. Joka tyypistä on aivan loistava piirroskuva – kiitos Mikko Lahikaisen.

Kuvauksessa kerrotaan muun muassa ulkonäkö, lajikäyttäytyminen ja levinneisyys, kuin lukisi vaikkapa lintukirjaa. Kirjaa on helppo lukea, sillä yksi tyyppi on mahdutettu aina yhdelle aukeamalle, joista toisella sivulla on hauska kuva, joka kertoo toisinaan enemmän kuin itse teksti.

Kirjaa lukee hekotellen, kunnes osuu sellainen aukeama kohdalle, joka kertoo Sinusta! Niin, kyllä tässä kirjassa on käsitelty niin hyvin kaikki tyypit, ettei kukaan ole jäänyt huomioimatta. Hymy meinaa hyytyä siihen paikkaan, että ei, en minä ole tuollainen, kunnes alkaa taas nauru voittaa; huumoriahan tämä.

Suosittelen kirjaa kaikille, joilla huumori kestää – myös sen, että se kohdistuu itseensä!

1. Piti heti panna varaukseen tämä ja samalla pari muuta täällä vinkattua huumorikirjaa. Olen lukenut viime aikoina enimmäkseen asiatekstiä, joten nyt vaihtelu virkistää.