Anna-Leena Härkönen: Takana puhumisen taito

Takana puhumisen taito

Vuoden 2014 Kirjan ja ruusun päivän kampanjakirja oli tämä Anna-Leena Härkösen Takana puhumisen taito. Kirja sisältää 32 pikkuista pakinaa ihan arkisista aiheista.

Kirjan nimi Takana puhumisen taito, kertoo juuri siitä ja avaa juuri sitä, mitä se onkin tai oikeastaan vähän enemmänkin. Mieleen jäi myös se, mitä on kosto. Vaikka ensin ajattelee, että hui kamala, ei minun juttu, niin jutun luettuaan miettii, että no, miksipäs ei. Härkönen kertoo ominaisella huumorillaan myös lentokenttäpelosta, valomerkistä, muumugeelistä ja ihan kaikesta siitä, mikä koskettaa meitä ihmisiä arjessamme.

Härkönen onnistuu kertomaan asioista suoraan, erittäin suoraan, niin että mikään ei jää epäselväksi ja se onkin helpottavaa, kun ei tarvitse jäädä jälkimakustelemaan alkuperäistä tarkoitusta. Tämä suorasukaisuus naurattaa, mutta välillä se myös ravistelee.

Kirjassa on ainoastaan 156 sivua ja pakinat lyhyitä, joten sen lukee vaivatta ja missä tahansa. Siihen ei juurikaan tarvitse keskittyä, sillä juuri kun pääsee juttuun kiinni, se loppuu ja alkaa uusi.