Tom Monte ja Elliot Tiber: Taking Woodstock : Rakkauden vallankumous

Woodstockista on nyt kulunut 40 vuotta, oli jo aika saada siitä tämä mainio  ja hulvaton historiikki. Tämä on tositarina miehestä, joka lopulta mahdollisti Woodstockin toteutumisen. Tosin alkuosa kirjasta menee Elliotin kertomukseen karmeasta lapsuudestaan, hullusta perheestään, mahdottomista bisneksistä sekä rajattomasta etsimisestä ja kaipauksesta. Lopulta Elliot itsekin tajuaa — hän etsii rakkautta ja löytää oman seksuaalisuutensa. Yllättäen hän huomaakin olevansa homo, sadomasokismiin taipuvainen hellyyttä ja rakkautta kaipaava mukava mies. Lopussa hän myös selvittää välit itsensä ja perheensä kanssa ja toteuttaa kauan kaipaamansa toiveet.

Lähes puolet kirjasta meneekin Elliotin oman elämän alkuosan tarinaan, ei silti, tämäkin osa on hellyttävää, viihdykästä ja jopa hauskaa ajoittain. Kunnes eräänä päivänä tapahtuu jotakin todella poikkeuksellista: konkurssikypsän ja hitaasti rappeutuvan hotelliryppään pihalle laskeutuu helikopteri, josta astuu ulos kaveri. Kaveri nimeltä Mike Lang tulee pelastavana enkelinä pihaan tarjoutuen vuokraamaan alueen, lähifarmin sekä lopulta tekemään paljon muuta.  Pelastamaan lähes koko kaupungin. Ja nyt alkaa tapahtua — Woodstockin järjestelyt alkavat tosissaan!

Kirja on tosikertomus siitä, miten Woodstockin järjestelyt lopulta toteutettiin. Tämä etenee kuitenkin enemmän tarinamuodossa, kertoen vastoinkäymisistä, tiedotustilaisuuksista, paikallisten vastustajien lepyttelyistä, hulluista ideoista sekä valtavasta määrästä väkeä, joka jo kuukautta ennen tapahtumaa alkaa majoittua farmille. Samalla se kertoo seksuaalisesta vapautumisesta, rakkauden kesästä, huumeista, pasifismista, homoista ja lesboista — kaikesta uudesta ja merkillisestä eräällä punaniskapaikkakunnalla. Vastuksia tulee, mutta niistä selvitään herra Langin muovikassissaan kuljettamien dollareiden avulla. Mukana pyörähtää myös vaarallisemman näköisiä miehiä, mutta heistä ei enempää kerrota. Kaupunkilaisten reaktiot ovat jopa vaarallisia… festivaali aiotaan kieltää, sabotaasiakin esiintyy ja hihhulit käyttävät omia puheenvuorojaan. Kuitenkin kaikki alkaa lopulta ja 15.8.1969 Richie Havens astuu lavalle!

Kirja on hyvin kuusikymmenlukulainen, täynnä muisteloita seksuaalisista kokemuksista, huumeista, rockista, rauhasta ja rakkaudesta. Toki myös itse tapahtumasta, joka tässä kirjassa jää hieman sivuseikaksi. Lähinnä kerrotaan, mitä sen aikana tapahtui; ei pelkästään tehty lapsia, siellä myös synnytettiin… Joka tapauksessa, erittäin luettava kirja aiheesta ja itse pidin tästä. Tosin en suosittele tätä ainoaksi Woodstock-kirjaksi asiasta kiinnostuneille, silkkaa faktaa löytyy muualtakin. Tässä on läsnä se oikea Woodstockin henki, jota puoli miljoonaa ihmistä lähti etsimään ja myös löysi. Maino kuvaus alakulttuurien voimasta, vapautumisen vuosikymmenestä sekä kukkaislapsista.  Love, Peace and Rock’n Roll!