Simo Heinonen ja Olli Sarpo: Täyttä höyryä taivaan sineen : Potentiaalihistoriaa konditionaalissa

Täyttä höyryä taivaan sineen

Käsissäni on kirja, joka sai minut nauramaan ja yhtä usein ihan hämmennyksiin, sekaisin siitä, mikä on totta ja mikä tarua. Koska kirja on romaani, ei sen tarkoituskaan ole olla faktaa, mutta kun se tuntuu siltä ja sitten taas ei, koska alkaa niin naurattaa.

Aimo Heinämaa ja Toivo Lübeck keksivät, suunnittelevat ja valmistavat höyrylentokoneen. Eletään 1800-luvun loppua, Suomen suuriruhtinaskunnan viimeisiä vuosia. Höyrylentokoneesta on piirustukset, selkeä tarina sen syntyvaiheista ja ensilennosta ja mitä sitten tapahtui. Oikeasti koko härpäkettä ei ole tehty ja Arvoa ja Toivoa ei ole ollut olemassakaan, paitsi kirjailijoiden huumorin siivittämässä mielissä.

Sen sijaan lähes kaikki historian henkilöt ovat olemassa. Kun tätä kirjaa lukee, ei voi olla googlettamatta tämän tästä, että no kukas se tämä on ja ilahtua siitä, että no onhan se ollut ja ihan kerrotun mukaisesti. Mukaan mahtuu sellaisiakin, jotka ovat keksittyjä ja se selviää tarinan edetessä, mutta silti jos ei malta, niin tiedonhaku tuottaa nollan. Nämä henkilöt ovatkin sitten erittäin hupaisia ja niistä hauskin on Laszlo Rubik. Hänestä on jopa kuva, mustavalkoinen kuva. Niin – valokuva tyypistä, joka on keksitty!

Kirjassa on siis kuvitus, osa on arkistokamaa, osa Olli Sarpon omia ja piirustukset ovat Simo Heinosen. Lähdeluettelo on kattava, samoin nimiluettelo.

Täyttä höyryä taivaan sineen on kirjoitettu erittäin hyvällä ja rikkaalla suomen kielellä, mitä on miellyttävä lukea. Kaiken historian havinan seassa se fiktio ja huumori antavat teokselle varsin mittavan maun ja lopputulos on täyttä höyryä taivaan sineen. Tämä kirja on omistettu eversti Paul W. Tibbetsille.