Teemu Aura, Markus Hurskainen ja Pia Sievinen: Teemun ja Markuksen leipäkirja

Teemu Aura ja Markus Hurskainen avasivat leipomo-konditorian Helsingin keskustaan vuonna 2011. Jo usean vuoden ajan he ovat leiponeet herkkujen lisäksi myös monenlaisia leipiä. Kun iäkäs perhetuttumme intoili kovasti heidän hengentuotteistaan, piti itsekin tarkastaa, missä mennään. Pia Hurskaisen ja valokuvaaja Anton Sucksdorffin avulla toteutettu Teemun ja Markuksen leipäkirja kokoaa kauniisiin kansiin leipurikaksikon hengentuotteita. Yli 20 leipäohjeen lisäksi tarjolla on useita erilaisia pullavariaatioita sekä reseptit muutamiin klassisiin konditoriaherkkuihin. Kirja on kaunis ja selkeä opas hyvän leivän pariin.

Minulle iskee ajoittainen himo leivän leipomiseen. Viimeksi näin kävi pari vuotta sitten saatuani käsiini Håkan Johanssonin Kunnon leipää -kirjan. Teemu Aura ja Markus Hurskainen ovat ruotsalaispaakarin kanssa samoilla linjoilla: leivän sielu piilee hyvässä taikinajuuressa, huolellisessa vaivaamisessa ja rauhallisessa nostatuksessa. Kiireellä ei kunnollista tulosta saavuteta. Teemun ja Markuksen reseptit ovat helppoja seurata, vaikkei kamalan paljoa leipää olekaan leiponut. Käyttämällä hyviä raaka-aineita tuloskin on usein paras.

Olen ehtinyt kokeilla Teemun ja Markuksen leipäkirjan resepteistä muutamia: vehnäjuureen leivotut mustaoliivileipä ja fenkolinsiemenleipä hävisivät alta aikayksikön perheessämme, kuten tekivät myös esitaikinaan tehty sitruunaleipä sekä suoraan vuokaan leivottu focaccia. Paljon kokeiltavaa vielä jäi seuraaviksikin kerroiksi. Jospa nyt onnistuisin pitämään leipäjuureni hengissä vähän pidempään kuin viimeksi; ruisjuuri on vielä laittamatta alulle. Suosittelen hyvän leivän ystäville!