Marjo Ruola: Terveisin Neiti ja Clara

Kirjan tapahtumat sijoittuvat ajallisesti 1940-luvun loppuun ja sijainniltaan nimeltämainitsemattomaan suomalaiseen kaupunkiin. Päähenkilöinä on kaksi pikkutyttöä: syksyllä koulun aloittava Neiti on tavallisesta perheestä, kun taas toiselle luokalle menevä Clara on hienommasta ruotsinkielisestä perheestä.

Tyylissä on aika paljon vanhaa tyttökirjahenkeä. Toisaalta teksti on vähän liiankin vanhanaikaista. Kuvitus on erityisen hyvä ja kirjaan sopiva: vanhojen valokuvien lisäksi mukana on leluja ja muita esineitä.

Luultavasti olisin itse tarttunut tähän lapsena vain äidin suosituksesta, enkä oma-aloitteisesti. Lasten sijasta suosittelisinkin tätä aikuisille, jotka ovat nostalgiahenkisiä tai lukevat muutenkin vanhoja tyttökirjoja.