Jonas Cramby: Texmex alusta alkaen

Texmex alusta alkaen

Olin innoissani kun kuulin Jonas Crambyn texmex-kirjan ilmestyvän myös suomeksi, sen verran usein kirjan nimeen oli internetin ihmemaassa tullut törmättyä. Olen nimittäin viime aikoina ollut varsin innostunut texmex-ruoan kokkailusta, ja kyseinen opus tuntui olevan monen harrastajan reseptien kulmakivenä.

Crambyn Texmex alusta alkaen -kirja lähtee heti liikkeelle siitä periaatteesta, ettei texmex-ruokaan kuulu käyttää minkäänlaisia säilykkeitä, tölkkejä tai muovipakkauksia, vaan olennaista ruoassa on värikkyys ja maut. Ensimmäiseksi Cramby käy läpi onnistuneen texmex-ruoan kivijalat, jotka ovat tietysti omatekoiset tortillalätyt, guacamolet ja salsat. Vaikka moni pitää näiden valmistamista itse työläänä, ei se itse asiassa ole sitä, eivätkä kaupan purkit kieltämättä pääse lähellekään samoja makuja. Guacamolen ja salsan valmistaminen itse tapahtuu hetkessä ja palkitsee tekijänsä moninkertaisesti.

Cramby käy kirjassaan läpi kaikki eri ruokalajit, ja varsinaistan ruokien ohella reseptejä löytyy myös aamiaisiin, jälkiruokiin ja juomiin. Näin kasvissyöjänä liharuokien suuri määrä oli hieman pettymys, mutta lihaa syöville texmexin ystäville kirjasta löytyy lukuisia kokeilemisen arvoisia reseptejä. Itsekin aion kyllä löytää jonkin keinon kokeilla olut- ja coca cola-marinadeja, sen verran houkuttelevilta ne kuulostavat.

Salla P.