Dominic Utton: Italialainen keittokirja : Mamman parhaat herkut

Italialainen keittokirja

Brittiläisen freelance-toimittaja Dominic Uttonin luoma keittokirja on mielestäni ihastuttava teos. Se ei ole ainoastaan tavanomainen reseptien kokoelma, se on myös kurkistus erään italialaisen mamman maailmaan.

Tuo maailma sijoittuu pikkuiseen, todelliseen kylään Apuliassa, Etelä-Italiassa. Mamma sen sijaan on kokonaan Uttonin mielikuvituksen tuotetta, elämänohjeineen jopa yltiöpäisen kliseinen henkilöhahmo.

“Älä suotta pyri täydellisyyteen. Roomaa ei rakennettu yhdessä päivässä, ja kun se viimein rakennettiin, siitä ei tullut täydellistä. – – “Keittiö ilman tuoreita leivonnaisia on kuin koti ilman naurua.”

Joitakin mamman neuvot ja toteamukset ehkä saattavat ärsyttää, mutta olen vakuuttunut, että maistettuaan mamman resepteillä valmistettua murkinaa, tuo ärsytys on pian tipotiessään. Ainakin tähän mennessä testaamani Ricotta-mozzarellalasagne sekä omatekoinen jäätelö – jonka reseptiikka suosi kerrankin meitä koneettomia jäätelönystäviä – olivat verrattoman maukkaita. Tätä kirjoittaessani haaveilen jo italialaisesta illasta, jonka olemme kotona kirjan innoittamina päättäneet toteuttaa. (Ja nyt jo toteuttaneet – onnistuneesti, kuten voit lukea täältä.)

Kirjan reseptit on jaettu viiteen kategoriaan, “Mamman juhlaruoat” ja “Mamma tekee eväät”, muutamia mainitakseni. Se, miten itse suhtaudun mielestäni niin kovin amerikkalaishenkiseen ajatukseen “Mamman lohturuuista” jääköön tarkemmin analysoimatta, todettakoon tällä kertaa ainoastaan, että panettonevanukas tai tiramisu sekä kuulostavat että näyttävät houkuttelevilta – mieluummin kuitenkin siipi ilmassa kuin maassa nautittuna.

Mitä itse asiaan, eli reseptiikkaan tulee, se tuntuu ensikosketukselta olevan kunnossa. Ohjeet tuntuvat vaadittavan taitotason ja ajankäytön suhteen monipuolisilta. Toisinaan ne sisältävät ruoka-aineita, joiden löytäminen lähikaupasta saattaa osoittautua hankalaksi, mutta jo pieni tutustuminen – toisin sanoen googlaaminen – oudompaan ainesosaan auttaa varmasti löytämään sille yksinkertaisemman korvikkeen. Mitä enemmän onnistuu löytämään, sitä autenttisempi lopputulos.

Tätä kirjaa suosittelen suurella sydämellä niin enemmän kuin vähemmänkin ruuanlaittoa harrastaneille. “Una buona mamma vale cento maestre.” – “Kunnon mamma on hyvinkin sadan opettajan väärti.”