Simone de Beauvoir: Toinen sukupuoli

Painokas teos, joka kertoo ihmiselle kaiken, mitä tämän tulee tietää naisista, miehistä, yhteiskunnasta, uskonnosta ja yleensäkin kaikesta.

Kirjassa käydään läpi kaikki, mikä vaikuttaa yksittäiseen naiseen: naisen historia, naisen fyysinen rakenne, naisen henkinen ja fyysinen kehitys ja näiden kaikkien kautta naisen yhteiskunnallinen ja uskonnollinen rooli. Paljon puhutaan yhteiskunnasta ja uskonnosta yleensäkin. Naisen olemusta eriteltäessä tulee esille paljon mielenkiintoisia asioita myös miehistä.

Kirja saattaa aiheuttaa myös ahdistusta. Itse ainakin tunsin sukupuoleni taakan yhtäkkiä kovin painavana harteillani. Tiesithän, nainen joutuu alistumaan lajille; olemme lisääntymiskykymme kanssa sukumme orjia, emmekä muuksi olleet vuosituhansiin päässeet ollessamme miehiin verrattuina heikkoja ja raskauden aikana haavoittuvaisia. Naiset ovat Toisia (lähinnä koska he eivät ole miehiä). Me luotamme tunteisiin tai ainakin tunteelliseen järjenkäyttöön, onko se oikein järkevää? Meistä joku saattaa kohota merkittävään asemaan, mutta miehisten ominaisuuksiensa takia (esimerkiksi koko ajan tekisi mieleni kutsua kirjailijaa sisarellisesti vain “Simoneksi”, kuten puhuessani teen – kuitenkin tätä kirjaluonnehdintaa tehdessäni tunnen haluavani antaa hänelle enemmän auktoriteettia ja kutsun häntä miehekkäästi sukunimeltä).

Tässä kohtaa kiroan ja poljen sentimentaalisesti jalkaa. Onko ympäristössäni todella kaikkea tätä ennakkoluuloa, alistamista, raja-aitoja, typeriä, sovinnaisia tottumuksia, joista de Beauvioir kirjoittaa, vaikka itse en niitä huomaakaan? Yritän epätoivoisesti pitää mielessäni, että kyse on maailmansodanjälkeisen naisen kuvasta ja tätä nykyä se saa tuntua jo jokseenkin kaukaiselta minunlaiselleni, joka ei ole henkilökohtaisesti saanut nuoruudestaan kovin pahoja traumoja miessukupuolen kadehdinnasta, sukupuolisuudesta tai freudilaisista olettamuksista. de Beauvoir kirjoitti kirjansa vuosina 1948–1949 Ranskassa. Tuolloin käsitys naisen asemasta oli toisenlainen. Takapajuisempi, ettenkö sanoisi. En osaa puuttua Suomen ja Ranskan välisiin naiskäsitysten eroihin silloin enkä nyt.

Avattuaan silmänsä tämän kirjan avulla voi parantaa oloaan esimerkiksi Sheri S. Tepperin kirjalla Portti naisten maahan.

(Vinkkaus perustuu Kirjayhtymän vuonna 1980 julkaisemaan yksiosaiseen lyhennettyyn suomennokseen. Kirjasta on ilmestynyt Tammen julkaisema Iina Koskisen kaksiosainen lyhentämätön suomennos vuosina 2009 ja 2011 ja yhdessä osassa 2020.)