Tsirp! Bzzz! : Kotipihan ääniä & Hau! Miau! : Suloiset eläinlapset

Taas törmäsimme vallan suurta taaperosuosiota herättäneeseen kirjakaksikkoon, kun Gummeruksen äänikirjasarja kasvoi kahdella tulokkaalla. Edelliset kaksi esittelivät dinosauruksia ja työkoneita, joten henkilökohtainen mielipiteeni on, että tämänkertaisia ääniä kuuntelee huomattavasti mieluummin. Tosin tässä kirjasarjassa äänet eivät ylipäätään ole sitä parasta mahdollista laatuluokkaa, mutta siitä viis, kohderyhmä tuntuisi tykkäävän.

Kirjat ovat nimensä mukaisia; kotipihalla päästään kuulemaan lintujen laulua, ötököiden surinaa, ruohonleikkuria ja tuulikelloa, eläinlapsista esitellään tuttuja ympäri maailman. Kuinka ääntelee pieni kissanpentu, kuinka hylkeen kuutti tai norsunpoikanen?

Selkeiden valokuvien ohella kirjat sisältävät myös pieniä kohteisiinsa liittyviä ”tietoiskuja”, joten parhaimmillaan ne ovat aikuisen kanssa yhdessä tutkittuina. No, yhteistutkimuksen jälkeen ne viihdyttävät pientä lukijaa ihan itsekseenkin, joten suosittelen kokeilemaan. Lisäksi mainittakoon, että oma pikkulukijamme (1 vuotta 9 kuukautta) on oppinut näiden kautta tunnistamaan jo vallan monia otuksia ja asioita, joten hyvinä sanakirjoinakin ne toimivat.

Siis oivallinen sarja – mikäli äänikirjoja kestää kuunnella.