Riad Sattouf: Tulevaisuuden arabi : Lapsuus Lähi–idässä (1978–1984)

Kun Riad Sattouf oli kaksivuotias, hänen isänsä, Ranskassa historiaa opiskellut syyrialainen, sai professuurin Libyasta. Kiivaana panarabialaisen aatteen kannattajana isä ottaa kultakutrisen poikansa ja ranskalaisen vaimonsa mukaan ja muuttaa Muammar Gaddafin diktatuuriin. Hän uskoo, että Gaddafi on sivistynyt johtaja, joka koulutukseen panostamalla saisi syntymään ihannevaltion. Totuus on kuitenkin toinen, ja Sattoufit jättävät Libyan.

Pari vuotta myöhemmin Sattoufin perheen matka jatkuu isän kotikulmille Syyriaan Homsin lähelle. Vallassa on presidentti Hafez al Assad, nykyisen presidentti Bashar al-Assadin isä. Länsimaisin silmin katsottuna myöskään Syyriassa asiat eivät ole järin hyvin, ja Riadin on vaikea sopeutua sukulaistensa keskelle. Onhan hän kielitaidoton, pieni ja erikoisen näköinen.

Riad Sattoufin Tulevaisuuden arabi : Lapsuus Lähi-Idässä (1978–1984) on erittäin onnistunut sarjakuvaromaani. Se on samaan aikaan kepeä ja vakava, lämmin ja raaka kuvaus lapsuudesta aivan vieraassa kulttuurissa vieraiden tapojen keskellä. Sattouf on oivallinen piirtäjä ja tarinankertoja, ja hän käyttää pääosin mustavalkoisessa sarjakuvassaan muutamia efektivärejä hyvin tehokkaasti.

Tulevaisuuden arabi voitti pääpalkinnon Angoulemen sarjakuvafestivaalilla vuonna 2015. Suosittelen lämpimästi!