Tiina Paju: Uutisista hyvää iltaa : Korona-aikaa uutistoimituksen nurkasta nähtynä

Uutisista hyvää iltaa

Yllätyin positiivisesti kun huomasin Uutisista hyvää iltaa -sarjakuvan kirja­kaupan hyllyssä. Piirtäjä Tiina Paju tuli aikanaan tunnetuksi Maisa ja Kaarina -sarjakuvasta, joka ilmestyi Anna-lehdessä lähes kolmen vuosi­kymmenen ajan. Vaikka Paju on Maisan ja Kaarinan jälkeen ollut monessa mukana, sarja­kuva-albumia häneltä ei ole ilmestynyt vuosiin, ennen kuin nyt.

Esimerkkiruutu Uutisista hyvää iltaa -sarjakuvasta

Uutisista hyvää iltaa pohjautuu Pajun omiin kokemuksiin Ylen freelance­graafikkona, tarkalleen ottaen uutisgrafiikassa. Alan ihmisenä olen joskus miettinyt minkälaista kyseinen työ oikein on. Tuossa hommassahan deadlinet eivät anna periksi sekuntiakaan. Jos uutislähetykseen tarvitaan tietynlainen taustakuva, sen on pakko olla valmis määräaikaan mennessä, oli mikä oli. Työ on haastava toisestakin näkökulmasta. Kuten Paju sarjakuvassaan mainitsee, uutiskuvan tulisi tiivistää aihe johonkin ymmärrettävään ja konkreettiseen kuva-aiheeseen, joka ei vääristä itse uutista. Mutta kuinka oikeastaan kuvitetaan sellaisia aiheita kuin “poikkeuslaki”, “verotulojen hiipuminen” tai “yhteistyö”?

Alan realiteetit näkyivät sarjakuvassa välillä muutenkin mielenkiintoisella tavalla. Vakitöiden saaminen on vaikeaa ja määräaikaisten ketjuttaminen ei ole sekään Ylellä vierasta. Freelancerin arkipäivää on tietysti kaiken maailman yrittäjäeläkemaksut, kalustohankinnat, vakuutukset, alvit ja mitä näitä kaikkia nyt on. Ah, miksipä tosiaan kukaan haluaisi pois freetyön “vapaudesta”?

Vaikka kirjan nimi korostaakin juuri korona-aikaa, koin, että sarjakuva on oikeastaan sitä laajempi kertomus epävarmuudesta. Vaikka työ on kivaa ja mielenkiintoista, aina saa miettiä jatkuvatko työt vai eivätkö jatku, ja epä­varmuudesta kun puhutaan, niin tietysti oman jännityksensä koko soppaan tuo sitten korona. Koronapandemia näkyy sarjakuvassa ennen kaikkea tasaisesti jatkuvana, masentavana uutisvirtana. Yksittäiset uutisotsikot rytmittävät sarjakuvaa, eli “21.3. Suomessa on kuollut ensimmäinen ihminen koronaan” ja niin pois päin.

Jollain tavalla Uutisista hyvää iltaa onkin lähestymistavaltaan melkein leike­kirjamainen. Paju ikään kuin nostaa esille uutisia ja tapahtumia elämästään ja sommittelee niistä sivun kokonaisuuden. Asiaa on vaikea selittää, mutta ihan samanlaista rakennetta ei sarjakuvissa usein näe. Persoonallinen ilmaisu ihastuttaa mutta toisaalta mihinkään yksittäiseen asiaan sarjakuvassa ei keskitytä kovinkaan syvällisesti, vaan asiasta toiseen siirrytään hyvin nopeasti. Joillakin sivuilla fokus tuntui jakautuvan vähän liiankin monen asian kesken.

Kokonaisuutena Uutisista hyvää iltaa oli kuitenkin varsin ilahduttavaa luettavaa. Omasta puolestani minua aina kiinnostaa tällainen näkökulma, jossa päästään tutustumaan johonkin ammattiin ja siihen miltä maailma oikein tämän linssin katsottuna oikein näyttääkään. Ajankuvana ja sarjakuvana teos ei ole lainkaan hassumpi, suosittelen!

Esimerkkisivu Uutisista hyvää iltaa -sarjakuvasta