Sandra Niemi: Vampira : Maila Nurmen tie Hollywoodiin

Vampira

Itse asiassa en tiedä, miksi halusin tämän kirjan lukea. En pidä kauhujutuista ja tässä kirjassa kerrotaan nimenomaan Vampirasta, joka loi kauhukauneutta Vampiran hahmossa, josta tehtiin Vampira-show.

Alunperin Maila Niemi syntyi amerikansuomalaisille vanhemmille ja sai nimensä Maila Talvion mukaan. Isä Onni oli vankka raittiusmies ja äiti taas aivan päinvastoin. Mailan syntyessä hänellä oli jo veli Bobbie, jonka tytär on tämän kirjan kirjoittanut. Paikka paikoin sen huomaa, sillä tämä veljentytär Sandra Niemi tuo hyvin esille sen, miten on aina ihaillut tätiään. Maila kuitenkin otti sukunimensä Paavo Nurmelta ja oli kertonut olevansa hänen veljentytär. En käsitä, mikä vika oli Niemessä?

Maila ei noudattanut vanhempiensa toivetta, että olisi mennyt hyviin naimisiin ja elänyt normaalia elämää. Hän halusi ihan jotain muuta. Maila oli hyvin ihastuksissaan Orson Wellesiin ja kun tapasi hänet, lankesi hänen pauloi­hinsa. Orson vaan käytti nuorta tytönhupakkoa ja sen jälkeen hänestä ei kuullut mitään, paitsi että meni naimisiin Rita Hayworthin kanssa. Maila sen sijaan napsahti raskaaksi! Hän synnytti lapsen, pojan ja se annettiin heti sijoitusperheeseen, eikä Maila hänestä sen koommin kuullut.

Maila teki uraa ja tustustui muun muassa James Deaniin, Marlon Brandoon ja Elvikseen. James Deanin ja Jack Simmonsin kanssa he muodostivat Yövartio-kolmikon, jotka seikkailivat hautausmailla. Aika monta muutakin sellaista juttua, että en ihan aina ymmärtänyt, mutta jos se on ollut jotain sen ajan taiteilijoiden kimppakivaa.

Sandra Niemi on tämän kirjan kirjoittanut lähinnä Mailan päiväkirjamerkintöjen pohjalta. Ihmettelin suuresti sitä, että hän oli tavannut Mailan joskus lapsena ja kerran aikuisena. Ei kovin sukurakasta ole ollut tämä suku.

Kirja on kuitenkin mielenkiintoinen ja loppuhuipennus on se, että Maila Nurmen ja Orson Wellesin poika löytyy! David Putter ei koskaan tavannut vanhempiaan, mutta saa nyt vanhoilla päivillään elää niin, että sai sen tiedon.

Maila Nurmelle oli tärkeää vain hänen luomansa Vampira-hahmo. Olisi luullut, että olisi etsinyt lapsensä käsiinsä, mutta ei. Kun Vampiran lyhyt kausi päättyi, Maila eli elämänsä hyvin köyhänä, kuitenkin jonkinlaisen “ylpeyden” säilyttäen.