Gustav Hägglund, Pasi Jaakkonen ja Matti Simula: Värikkäät kenraalit : Sankaritekoja ja skandaaleja

Värikkäät kenraalit on värikästä luettavaa sankariteoista ja kutkuttavista skandaaleista. Viisitoista kenraalia marssitetaan lukijan iloksi ja hyödyksi. Jokaisesta kenraalista on kuvattu elämäkerta pähkinänkuoressa.

Pienoiselämäkerrat noudattavat kätevää kaavaa, sillä aluksi kerrotaan kaikki sotasaavutukset. Jos ei ole ihan perillä kaikista sodista, niin voi pikkasen huolimattomammin lukea ja paneutua sitten kenraalien yksityiselämää kuvaaviin kohtiin.

Kirja on kirjoitettu vapaalla tyylillä ja niin ollen sen lukee rennolla otteella. Kuviakaan ei ole unohdettu, vaan jokaisesta kenraalista on kielellisen kuvan rinnalla myös valokuva. Yllättävää on se, että jos on kuvitellut, että kenraalit olisivat elänneet jotenkin kurinalaista ja nuhteetonta elämää, niin tämä kirja raottaa verhoa siltä osin. Ilahduttavaa, että kaikki ihana inhimmillisyys on tuotu tässä kirjassa esiin.

Niin, ja se on mukavaa, että sitten kun ja jos kiinnostuu jostain kenraalista enemmän, niin lähteet löytyvät kirjasta. Jokaisesta kenraalista kertovan jutun lopussa on muutama lähde. Suosittelen tätä kirjaa lämpimästi ihan kaikille!