Sanna Autere ja Sanna Peurakoski: Vegesato! : Maailman parhaat maut satokauden kasviksista

Vegesato! on vegaanisia kasvisruokareseptejä esittelevä keittokirja, josta hyötyy ihan jokainen, ruokavaliostaan huolimatta. Kirjan resepteistä ja vinkeistä onkeen ottaakseen ei tarvitse olla vegaani, eikä edes kasvissyöjä, kasviksiahan ainakin toivottavasti popsii meistä jokainen. Enemmän tai vähemmän.

Itse olen melko maltillisissa määrin lihaa syövä sekasyöjä, joka tykkää laittaa kasvisruokaa. Lapsilleni pyrin tarjoilemaan toisen päivän kahdesta lämpimästä ruoasta kasvisvaihtoehtona. Koen kuitenkin vaihtelevan kasvisruoan valmistuksen hieman liha- ja kalaruokia haastavammaksi, joten kaikenlaiset vinkit ovat tässä kohtaa tarpeen. Niinpä luin tätäkin kirjaa suurella mielenkiinnolla ja sainkin siitä hyviä ideoita.

Teoksen keskeinen ajatus on valmistaa ruokaa kotimaisten satokausien mukaan, siis keväällä esimerkiksi nokkosta, kesällä varhaisperunaa, syksyllä sieniä ja talvella juureksia. Tämä on ajattelumalli, joka tekee ruoanlaitosta niin ekologista kuin ekonomistakin, kun ruokaostoksilla käydessään voi valita raaka-aineita, joita ei ole rahdattu kauppaan toiselta puolelta maailmaa ja jotka ovat juuri sillä hetkellä sesongissa ja tästä johtuen myös hinnaltaan edullisempia. Itse pidän tätä erittäin järkevänä ja tykkäsinkin kovasti, että kirjaan oli jokaisen vuodenajan kohdalle laadittu lista kauden tärkeimmistä raaka-aineista. Ja vaikka ruokaa laitetaankin kotimaisuus johtotähtenä, voi siihen silti tuoda mukaan makuja ja tuoksuja maailmalta käyttämällä eksoottisia mausteita ja uusia makupareja, kuten tämän kirjan resepteissäkin tehdään.

Vielä en ole ehtinyt kirjan kanssa tositoimiin, mutta post-it -lappuja olen jo sitä selaillessani päässyt käyttelemään eli mielenkiintoisia reseptejä se tuntuisi sisältävän.

Voin suositella teosta kaikille kasvisruoasta innostuville sekä niille, jotka kaipaavat aiheeseen liittyviä ideoita.