Johanna Meriläinen: Virkatut huivit

En itse ole mikään huivi-ihminen ja pidän neulottua tai virkattua huivia ihan vain äärimmäisessä hädässä eli parinkymmenen asteen pakkasessa. Mutta huivien käyttäjiä on paljon; varsinkin nuoremmat naiset näyttävät olevan mieltyneitä moninkertaisiin kaulaliinoihin ja tuubihuiveihin. Siksi tämä Johanna Meriläisen kirja on ihan paikallaan.

Kirja sisältää 21 huivimallia, kolmioita ja suorakaiteita tietysti enimmäkseen. Yleisvaikutelma on kovastikin hillitty, eli tässä kokoelmassa ei juurikaan roiskita kirkkailla väreillä. Yksi kaunis syklaaminpunainen suorakaidehuivi on sentään mukana. Ehkäpä tämän kirjan juju on erilaisissa langoissa ja virkkauspinnoissa. Minä pidin eniten Meri-nimisestä mallista, jossa pylväiden ja kiinteiden silmukoiden vaihtelu luo aaltojen mielikuvat, ja reunaan virkattavat maltilliset röyhelöt kuvaavat vähän isompia tyrskyjä.

Virkatut huivit -kirja on ulkoasultaankin hyvin tyylikäs; hillittyä vaikutelmaa korostaa se, että kuvissa huivit on puettu koruttomasti mustan mallinuken päälle, mikä itse asiassa miellyttääkin silmää.