Caitlin Sainio: Virkatut lumihiutaleet : 40 kauniin keveää virkkausmallia

Ihan vielä ei ole lumihiutaleiden aika, mutta voihan niiden virkkaamisen aloittaa jo nyt hyvissä ajoin! Onhan kyseessä tavallaan yksi virkattujen kuvioiden perusmalleista: ne ovat keskenään jotenkin hiukan samantapaisia, mutta kuitenkin täysin erilaisia, kuten vain lumihiutaleille sopiikin.

Tämä Caitlin Sainion kirja sopii hyvin myös virkkauksen aloittelijoille, sillä mallit ovat suhteellisen yksinkertaisia ja nopeasti valmistuvia; ohjeet on lisäksi ryhmitelty vaikeustasoittain ja ne on hauskasti nimetty kaupunkien mukaan. Jokaisesta mallista on annettu sekä sanallinen ohje että kuvakaavio, ja kirjan alussa on vielä perusteellinen opastus virkkauksen perussilmukoihin.

Lopputulokseen vaikuttaa tietysti paljon se, minkä vahvuisilla langoilla ja koukuilla työ toteutetaan. Kaikki kirjan työt on virkattu koukulla numero 1,75 ja langalla numero 10 eli aika lailla keskivahvuisilla varusteilla, mikä onkin ainakin aloittelijalle helpointa. Kannattaa varmasti kuitenkin kokeilla ohuempia lankoja ja koukkuja, joilla syntyy oikein siroja hiutaleita.

Mihin lumihiutaleita sitten voisi käyttää? Tähän on vain mielikuvitus kattona. Talviset ikkunakoristeet, joulukuusenkoristeet ja lasinaluset lienevät niitä tavallisimpia. Kirjassa on opastettu myös yhdistämään hiutaleista kaunis huivi, joka ohuesta langasta virkattuna voisi olla hyvin viehättävä vaikkapa talvimorsiamen harteilla.